Yemi A.D.: Jsme první generace, která učí zároveň děti i rodiče

Nejčastěji se u jeho jména objevují slova ‘tanečník‘ a ‘choreograf‘; sám Yemi ale podobný škatulkování nemá rád. Věnuje se prostě všemu, co mu přijde zajímavý. Teď je to třeba organizace dvou obřích akcí – Ynspy Con a Teniskology.

Délka článku: 5 min
Interview

Během posledních pěti let se Yemi prakticky nezastavil. Pracoval s Kanye Westem, za videoklip pro Charlie Straight dostal cenu MTV Awards, hrál ve filmech, dokonce vydal vlastní album. Letos zase zkouší novou roli: produkuje bez klienta, dal dohromady tým lidí a rozhodl se prosadit nový formát. Výsledky jsou zatím dobrý, i když práce na Ynspy Conu a Teniskology stojí překvapivě hodně sil.

"Je to pro nás jedna z nejnáročnějších akcí za hodně dlouhou dobu. Většinou totiž pracujeme tak, že pro klienta vybereme existující formát – ať už je to konference, sportovní akce, soutěž, přehlídka – a snažíme se ho nějak vylepšit. Tentokrát jsme si ale řekli, že ten formát vytvoříme sami. Nechtěl jsem nikoho kopírovat, mým cílem bylo přijít s něčím novým. Což není vůbec jednoduchý."

yemi a.d. tanec teniskology

Klíčovým bodem v Yemiho plánování byl vstup do digitálního věku – zkrátka fakt, že dorůstá 'generace Y', skupina mladých lidí, kteří jsou celý život na internetu. To ale zároveň znamená, že dokázat je zabavit může být nadlidskej úkol. Formát Ynspy Con se s tím vypořádal tak, že nešlo o tradiční festival, jako spíš o místo, kde se můžeš aktivně zapojovat do dění a zkoušet různý věci. Tři tisícovky návštěvníků potvrzují, že se první ročník povedl. 

"Já jsem vlastně až na místě pochopil, jak je ta logistika těžká. Generace Y je hrozně roztažená, co baví šestnáctiletý teenagery, nebaví mladý třicátníky, a obráceně. A teď musíš rozvrhnout celou akci tak, aby se vyblbli všichni… Naštěstí to vyšlo skvěle. Třeba PSH hráli od dvou odpoledne, rodiče tam pařili na starý pecky a děti vůbec nechápaly, o co jde. Potom šli společně do gamer zóny, kde se ten poměr obrátil. Cítil jsem ale, že ta atmosféra fakt fungovala, že ten program byl inspirativní pro všechny strany."

"Inspirace… to je hrozně ošemetný slovo. Každýho něco inspiruje, když ale řekneš 'Chci tě inspirovat', tak je to hrozný reklamní klišé, který samo o sobě nic neznamená. Musíš mu dát konkrétní význam. V našem případě to třeba znamenalo, že jsme na místě zvali youtubery, aby si vyzkoušeli něco jinýho – třeba parkour. Jejich fanoušci vidí svoje idoly, jak se nebojí dělat blbosti, a jdou to zkusit taky. Za nejdůležitější považuju tu mezigenerační komunikaci – naše generace je v historii jediná, která učí nejenom svoje děti, ale i rodiče."

yemi a.d. teniskology

Práce na současných projektech je pro Yemiho trochu jako krok do jinýho vesmíru: potom, co prorazil v USA a objel celej svět, najednou vymýšlí akce doma v Praze pro pár tisícovek lidí. Vysvětluje, že čím je starší a zkušenější, tím víc se mění jeho umělecká filozofie; dřív dělal věci proto, že v nich viděl krásu, chtěl předat nějakou okamžitou emoci. Teď mu jde i o dlouhodobej efekt. Dát něco do pohybu a sledovat, jak se věci mění.

"Na Teniskology  se těším, protože je to hrozně stylová akce. Sejde se spousta lidí, kterých si třeba na ulici nevšimneš, ale pak je vidíš pohromadě a uvědomíš si, jak je Praha barevná a zajímavá. Neděláme to kvůli zisku. Cítím, že tyhle věci mají reálnej dopad na skutečný lidi. Pak jdou večer domů a jsou motivovaní zkoušet něco novýho. To mě hrozně baví. Právě kvůli takovým příběhům stavím tuhle práci na stejnou úroveň jako to, co jsem dělal v Americe."

yemi a.d. teniskology

Yemiho snaha jít pod povrch začala být poprvé výrazně vidět na YouTube díky seriálu Ynspirology. Ten vlastně vznikl z jednoduchýho popudu: aktivně vyhledávat lidi, kteří jdou po svý ose, i když na ně třeba není „zvenčí“ moc vidět.

"Nemáme doma televizi, takže místo toho koukáme na YouTube. Projížděl jsem si český kanály a zjistil, že pro lidi v mým věku, kteří hledají nějakej hlubší smysl, tady prostě nic není. Když jsem se tím začal víc zabývat, zjistil jsem, že většina toho obsahu je prostě bulvární. YouTube totiž oceňuje přispěvatele podle počtu fanoušků. Obsah se vůbec neřeší. Tím vlastně vysílají jasnou zprávu – točte cokoliv, čím blbější, tím lepší, hlavně když se na to budou lidi koukat."

"My si řekli pravej opak – důležitej je v první řadě obsah. YouTubeři mají v současnosti větší vliv na děti než učitelé, takže je naším cílem tu scénu trochu kultivovat a vyzdvihovat podnětný, zajímavý věci. Teď jsme třeba ocenili jeden pár (YouTube kanál L&L), kterej si sbalil věci, nastěhoval se do auta a jezdí po Novým Zélandu. Mají třeba tři tisíce followerů, což je dost málo. Nás ale zaujali, protože měli super nápad a šli do toho, místo aby hledali výmluvy, proč to nejde."

yemi a.d. teniskology ynspirology

Za skoro dvacet let v showbusinessu už Yemi dostatečně prokázal, že ambice mu v žádným případě nechybí. Což je na jednu stranu super, jenže zároveň to znamená, že případný kolapsy můžou mít těžký následky. V první polovině kariéry to ještě moc neřešil; když se něco nepovedlo, prostě zaťal zuby a začal znova. Teď, když už zodpovídá za velkej tým lidí, to dost dobře nejde. Pořád ale platí, že každej další projekt musí být velkej, odvážnej, inovativní.

"Na začátku jsem prodal byt v Praze, abych mohl založit Dance Academy Prague… a ztratil jsem na tom dvojnásobek, protože mě prostě oholili. Nezhroutil jsem se, naopak jsem to vzal jako výzvu, že musím ještě víc makat. Vždycky jsem vnímal víc pozitiva než negativa, proto je důležitý, že jsem se naučil mluvit s lidma, kteří to mají obráceně. Pesimisté jsou k nezaplacení. Já si něco vezmu do hlavy, okamžitě si představuju, jak to bude super, zatímco pesimista mi na místě vyjmenuje seznam všech věcí, který by se mohly podělat. A tyhle dva přístupy se musí doplňovat."

yemi a.d. teniskology

Yemiho hyperaktivita mu brání zpomalit; on sám ale zároveň přiznává, že už není tak impulzivní. Svoji práci popisuje jako kombinaci kreativní činnosti a businessu – což v podstatě znamená 'dělat věci, který tě baví, tak, aby ses tím uživil.' Pořád ale v sobě má uměleckou duši, která ho žene na pódium, i když víc času už tráví v zákulisí. A tak zatímco většina z nás bude na Teniskology dobíjet energii v Excelent zónách a užívat si program, Yemiho čekají dva dny na nohou.

"Je to trochu rozkol – když produkuju akci, na které zároveň vystupuju, je to vražedný tempo. Připravujeme speciální show, vždycky o půl osmý večer, na který se spojí dvě zdánlivě neslučitelný věci. Víc prozradit nemůžu, ale objevím se tam i na jevišti. Po delší době. To bude super. "

"Plus, samozřejmě, nedočkavě vyhlížím všechny nový designy sneakers, který dorazí. Mám třeba třicet párů tenisek a pořád přibývají nový. Těším se na všechno – jak budou návštěvníci blbnout na malým basketbalovým hřišti, jak si budou malovat vlastní tenisky, na virtuální realitu, na koncerty… Strávím tam celej víkend. A věřím, že nebudu sám."

yemi a.d. teniskology

Text: Dominik Zezula
Foto: Jiří Faix 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.

>