V teplákách do Národního

Začínala jako obyčejná holka z kanclu, která měla ráda tepláky a chtěla z nich udělat módní trend. Podařilo se. Petra Hušpauerová díky značce Appart naučila hipstery chodit v pohodlným oblečení.

Délka článku: 3 min
Interview

Jak vypadá typickej člověk, kterej chodí po venku v teplákách? Většina lidí má jasnej obrázek: jmenuje se Pepa, nosí nátělník se skvrnama od hořčice a u televize křičí na fotbalový rozhodčí. Jeho náboženstvím je lahváč a jeho vkus zůstal zamrzlej hluboko v minulým tisíciletí.

Petra Hušpauerová ale nesouhlasí. Tepláky jsou pro ni symbolem svobody a pohodlí – a pokud je něco pohodlný, proč by to nemohlo být zároveň šik? Oblečení se značkou Appart snadno zkombinuješ s tím, co už máš ve skříni. Vezmeš si ho na rande i ven se psem. A pořád budeš vypadat dobře.

_DS05888-original

Pár let zpátky byla Petra na pražský fashion scéně neznámou postavou. Pracovala v mezinárodní reklamce a ke spokojenosti měla daleko. Stěžovala si, že sedí v kanclu dlouho a za málo peněz. Až to její brácha nevydržel a popostrčil ji, ať konečně začne dělat něco naplňujícího.

Tenkrát jsem přemýšlela asi pět minut a pak říkám: Hele, tak já budu navrhovat tepláky! Fakt nápad jak z lesa. Každý léto u babičky jsem trávila v teplácích a nic jinýho jsem nepotřebovala. A to jsem měla zakotvený v hlavě. Říkám bráchovi, že to ale budou stylový tepláky. A on: Hm, to není špatnej nápad. Tak to zkus.”

_DS05986-original

Zpočátku se to zdálo jako šílenost hned z několika důvodů. Petra nestudovala návrhářskou školu, neuměla šít a nerozuměla podnikání. Její okolí ji podporovalo, musela ale ještě přesvědčit zbytek světa, že tepláky nemusí nosit jenom ve chvíli, kdy jdou ven s košem.

Postupem času jsem se všechno naučila. A naopak si myslím, že jak nejsem svázaná formálním vzděláním, je to pro mě všechno mnohem jednodušší. Většina lidí to brala tak, že mám super koníčka. Ne že to takhle pojede a bude se o nás vědět. Ale bylo třeba tu myšlenku vysvětlit. Že to jsou tepláky, ve kterých když venku potkám kluka, co se mi líbí, tak se za sebe nemusím stydět – naopak.”

_DS05855-original

Když Petra v roce 2011 začínala pronikat do tajů střihů a švů, končila popularita tepláků u tehdejšího rádiovýho hitu od Nightwork. Dnes už koketuje s myšlenkou vzít si je na premiéru do Národního.

Na začátku jsme si hráli s nápadem, že to jsou vlastně tepláky na ples. Mají krajky i satén! Myslím ale, že k tomu dospěju až časem. Pak vyjde limitovaná edice, která bude vypadat tak, že si ji můžete vzít na společenskou událost. Šaty taky půjdou ušít, ale už je to větší krejčovina a chce to čas. Ale té myšlenky se nevzdávám.”

_DS05955-original

Většinu zákazníků Appartu tvoří slečny, kterým už se nechce chodit pořád dokola do New Yorkeru a H&Mka. Chtějí se odlišovat, zároveň ale mají vkus a touží mít v šatníku věci, který bude příjemný nosit. Jsou mezi nimi alternativní umělkyně i kreativní duše z reklamek.

Mám ještě takovou zajímavou skupinu, která se na mě navázala. Je to vlastně logický, ale s tím záměrem jsem to nedělala. Jsou to mámy s dětma. Objednávají si všechny barvy tepláků, protože jsou každý den na pískovišti a musí to tam střídat. Je skvělý, že chtějí chodit ven stylově!

_DS05760-original

Zpočátku bylo nejtěžší opustit pravidelnej příjem a skočit do nejistoty. Byl to ale správnej krok. Začala jsem se ve světě módy víc orientovat, chodila jsem na akce, potkávala jsem lidi... a teď mám tenhle skvělej showroom. Co se týče umění, designu a módy, člověk nemůže sedět na více židlích. Musí si vybrat jednu věc a té se věnovat naplno. Pak se může někam posunout.”

Naučila jsem se nikam nespěchat. Myslím, že mi doba hezky nahrává. V roce 2011 byly stylový tepláky úlet. Dneska je mají skoro všude, i když ne v tak kvalitním zpracování, jako má Appart. Do budoucna mám v plánu třeba dětskou kolekci z bio materiálů. Ale plány jsou otevřený. Důležitý je, že mě to baví. Kdybych neměla Appart, byla bych neúplná a nespokojená. Teď vím, že to, co dělám, má smysl.”

_DS05820-original

Text: Pavla Gabrhelíková
Foto: Jiří Faix 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.