Počítačový hry nejsou jen pro kluky

Je prakticky nemožný narazit na článek o Alžbětě Trojanové, ve kterým by chyběla zmínka o 'femme fatale' nebo 'nejvíc sexy holce' české herní scény. Jak se k takovým nálepkám staví ona sama? A jak těžký pro ni bylo získat si na scéně respekt?

Délka článku: 3 min
Interview

Alžběta je atraktivní blondýnka, což v tomhle světě nemusí být zrovna výhoda. Skutečnost, že se i žena jako ona může o hry upřímně zajímat, natož hrát na vysoké úrovní, je pro spoustu lidí pořád nepřijatelná. Alžběta si to velmi dobře uvědomuje. Snaží se proto využít svýho příkladu k tomu, aby se o tomhle tématu víc mluvilo, a stát se inspirací pro ostatní. Jak se současnej svět videoher staví k ženám?

"V Re-play trvalo tři roky, než lidi pochopili, že ty hry skutečně hraju a rozumím jim. Že to, co dělám, není žádná póza. V téhle debatě často padají poměrně klasický argumenty typu 'ty holky to dělají proto, aby byly zajímavý.' Neříkám, že se to neděje, ale je to podle mě výrazná menšina."

Alžběta v době kdy začala moderovat Re-play

Nárůst hráček ve světě je v posledních letech poměrně razantní. Podle výzkumu asociace Entertainment Software vzrostlo v USA mezi lety 2010 a 2014 procentuální zastoupení žen na scéně ze 40% na 48%. V Japonsku tvořily v roce 2012 dokonce 66% z celkové komunity. U nás je poměr 56% ku 44% ve prospěch mužů.

"Ženy a hry jsou ve světě obrovským tématem, v ČR je to ale pořád spíš okrajová záležitost. Má to co dělat s tím, že hry už dávnou nejsou zábavou pro pár nadšenců, ale staly se globálním mainstreamovým médiem. Dřív to byl převážně mužský svět, což už teď neplatí. Ženy jsou podstatnou součástí komunity, což se nedá ignorovat. I u nás existuje spousta profesionálek, které jsou vidět a slyšet. Zároveň inspirují širší komunitu rekreačních hráček, které tak vidí, že nejsou samy."

_DS06577-original.jpg

Další problém souvisí se zobrazováním žen ve hrách samotných; silných hrdinek je málo a většina ženských postav zůstává zredukovaná na prsatou bytost, která potřebuje zachránit ze spárů zla. Což je samozřejmě úkol pro chlapy. Alžběta je ale v tomto směru optimistkou. Herní studia na změnu poměrů reagují a stereotyp ženy jako nemyslící bytosti v sexy plavkách začíná upadat.

"Hodně her teď objevuje nový možnosti. Ženy se dostávají do role hlavních hrdinů. Platí to i pro zaběhlé tituly. Třeba poslední dva díly Tomb Raidera podle mě ukázaly, že můžeš mít skutečně silnou hrdinku, která bude hráče bavit. I když nemá krátký šortky."

_DS06554-original.jpg

"A zase je tady ten častej argument, kdy mužští hráči říkají, že je nebaví hrát za ženskou postavu. To chápu, ale na druhou stranu není fér, aby kvůli tomu ženy zažívaly úplně to samý, akorát obráceně. Jsem ráda, že tu vzniká nějaká debata, která může do určitý míry tyhle věci ovlivňovat. Jak jsou ve hrách zobrazovány nejenom ženy, ale i muži."

_DS06609-original.jpg

Přesně tady leží podle Alžběty cesta k tomu, jak ona sama může inspirovat ostatní. Jde příkladem a ukazuje, že ženy mají v komunitě své místo; že je něčím víc než jen 'hezkou tvářičkou'. Že když má hry ráda, baví ji a chce se jim profesionálně věnovat, nemusí se za to stydět. Že se nesnaží jen upoutat na sebe pozornost, ale má skutečné ambice.

"Napsala mi jedna slečna s tím, že je moc ráda za to, co dělám. To je přesně ten moment, kdy si uvědomíš, že to má smysl. Ukazuju, že i holky můžou hrát hry. A hlavně to není jen tupá zábava bez smyslu. Vím, že můžu někoho skutečně inspirovat. A to je skvělej pocit."

_DS06620-original

Text: Dominik Čech
Foto: Jiří Faix + Archiv AT

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.