Po svý ose na Designblok: Tři nejoriginálnější letošní projekty

Designblok má na pražské kulturní mapě zvláštní místo. Každej ví, že existuje, ale kdo tam nikdy nebyl, nemá moc konkrétní představu, o co vlastně jde. Něco s designem, jasně, ale dál? Vybrali jsme tři nejzajímavější projekty a sešli se s jejich tvůrci, abychom zjistili, na co se můžeme o víkendu těšit.

Délka článku: 7 min
Interview

Sledovat aktuální trendy v designu může být trochu matoucí. Člověk si představuje, že předváděcí plochy na Výstavišti obsadí nepoužitelný šperky, třínohý židle a módní kreace, který si na sebe stejně nikdo nikdy nevezme. Prostě snobárna. Přitom ale stačí projít si program (což, přiznáváme, může být záležitost na půl dne) a je jasný, že spoustu vystavených projektů má nejenom kreativní nápad, ale i přidanou užitnou hodnotu. Jinými slovy nejde jen o věci, na který se hezky kouká, ale domů by je nikdo nechtěl. Naopak.

Štěpán Růžička

OTISK DUŠE V KŮŽI

Štěpán Růžička studoval šperkařství, živí se keramikou, ale sám sebe považuje především za sochaře. Používá přitom netradiční materiál: kůži. Na Designbloku se představí s projektem kabelek ve tvaru lidského srdce, který vznikl jako klauzurní práce už na vysoké. Cílem je nabádat lidi k tomu, aby si drželi své osobní věci co nejblíž srdci. Zpočátku šlo o klasické kabelky na zip, teď už se ale Štěpán nebojí ani experimentů s tvarem a formou. Hlavní pro něj je, aby mu tvorba přinášela radost.

"Poslední dobou jsem se začal hodně dívat kolem sebe. Každý den chodíme po ulici a narážíme na spoustu věcí. A už nad nimi ani nepřemýšlíme, neřešíme, jestli jsou hezký nebo ne. Mojí zálibou je hrát si s tvary. Přetvářením reality skrz šití z kůže poznávám, jak je těžký vymyslet nějakej reálnej tvar a jak jsou všechny tvary kolem nás krásný. Je to pro mě jedna velká hra zaměřená na zkoumání reality. Chci být citlivej, vnímavej a empatickej. Zahodit vlastní ego a všímat si toho, co se děje kolem."

štepán růžička designblok

"Neprezentuju to vlastně kvůli konkrétním objektům. To bych mohl šít nafukovací míče, který dělá každá druhá firma. O tom to není. Každej, kdo vystavuje na Designbloku, má nějakej vnitřní cíl. A já svým projektem ukazuju, že takhle přemýšlím, používám tenhle materiál, ty kabelko-objekty jsou prostředníkem mých myšlenek. Je to spíš prezentace sebe sama."

"Nechci kabelky prodávat. Každá mi zabere tolik času a sil, že k ní mám osobní vztah. Je jako moje dítě. Když za mnou přijde kámoš a řekne: 'Já bych tu kabelku hrozně chtěl, ale nemám na ni prachy,' odpovím: 'No tak jo, tak si ji vezmi.' Lidi pak mají k takovým dárkům obrovskou úctu. Kdybych měl prodávat něco tak srdečního, cítil bych se strašně blbě, protože by to bylo jako prodat kus svý duše. Není lepší něco takovýho darovat? Ten otisk duše tam pak zůstává."

Štěpán Růžička

PŘEDMĚTY NA NIC A NA VŠECHNO

Srbská keramička Iva Kukurić miluje draky, sci-fi, komiksy a hračky. Do České republiky ji přilákalo studium na UMPRUM, hlavně pedagog Maxim Velčovský. Na Designbloku prezentuje sadu kuchyňského vybavení, která původně vznikla jako diplomová práce. Nešlo to ráz na ráz; dlouho nemohla najít žádné téma, čas běžel a ve škole jí odmítali jeden návrh za druhým.

"Najednou jsem zjistila, že už prostě nemám čas. Dokonce ani vařit, což mně fakt štvalo, jelikož miluju vaření. Přemýšlela jsem o tom, že máme vlastně spoustu věcí, který nám mají ušetřit čas v kuchyni, ale stejně to nepomáhá. Proto jsem vymyslela sadu nádobí, u kterýho si lidi musí najít čas na to, aby přišli na jeho funkci. Respektive aby si ji sami vymysleli, protože samo o sobě žádnou nemá."

Iva Kukurić

"Je to jednoduchý: Já vymýšlím tvary, ale už neříkám, k čemu to nádobí používat. Když jako zákazník dáš nějakýmu předmětu ojedinělou funkci, stáváš se sám designérem, součástí projektu. Nechci, aby lidi brali keramiku jako něco, na co se budou koukat na poličce, ale aby ji skutečně používali. Ráda si hraju a chci, aby si hráli všichni. Proto budu mít na Designbloku kopec ovoce a zeleniny. K tomu, aby lidi sami zjišťovali, na co ty věci použijí. Já jim k tomu nic říct nemůžu."

"Nemám úplně jasno v tom, jestli jsem spíš designérka nebo keramička. Hrozně mě baví technologie keramiky, ale samozřejmě mě zajímá, jak ta věc vypadá. Nechci projekty jenom navrhnout a pak poslat někam, kde mi to vyrobí. Mám ráda zašpiněný ruce, točení na kruhu, vkládání do pece... nechci jen sedět u počítače. Prvotní nápady kreslím tužkou na papír. Pokud je to něco, co nikde nemusím prezentovat, dělám návrhy projektů ze sádry. A ze sádrových tvarů pak odliješ keramickej model."

designblok iva kukurič

BYDLENÍ NA ÚROVNI (PRO SÝKORKY A TAK)

Matúš Opálka a Adriana Kováčová jsou designéři, kteří se pustili do společného projektu s názvem Garsonky. Jde o barevné ptačí budky, jejichž cílem je ubytovat co nejvíc ptáků co nejblíže lidem. Na pomoc si vzali i odborníka, který jim poradil, jak udělat z budek bezpečné místo – aby mohly skutečně sloužit svému účelu.

Matúš: „Ten nápad vznikol, keď sme boli tri týždne zavretí v byte a učili sa na štátnice. Jediný kontakt s vonkajším svetom bol náš balkón. Všimli sme si, že na ňom hniezdi holub a bude mať mláďatká. Potom sme každý deň pozorovali, ako čakajú na maminku. Za tri týždne sa zvládli vyliahnuť, vyrásť a odletieť. Bolo neuveriteľne príjemné sledovať celý ten proces zrodenia a vývinu. A práve tento zážitok chceme ľuďom sprostredkovať. Produkt je síce vymyslený tak, aby bol užitočný, ale aj my chceme ľuďom prinášať predovšetkým radosť.“

Matúš Opálka, Adriana Kováčová

Adriana: „Zistili sme, že vtačích búdok je v meste hrozne málo. Tu pred galériou máme síce dva stromy, ale žiadne vtáky v nich nehniezdia. Je to škoda, pretože je príjemné mať okolo seba vtáky a počuť ich spev. Preto sme sa rozhodli priniesť do mesta trochu okolitej prírody. Navrhujeme búdky tak, aby ich mohli poskladať aj deti. Vďaka tomu môžu potom pozorovať, ako vtáky žijú, odlietajú a vracajú sa, a pritom ich nemusia väzniť doma.“

Adriana Kováčová

'NÁPAD PROSTĚ PŘIJDE'

Je jasný, že všichni umělci na Designbloku jsou nepřeberná studnice nápadů. Jen to ale samo o sobě nestačí. Aby byl projekt úspěšnej, musíš zvládnout celej proces od prvotní myšlenky přes její promyšlení až po samotnou realizaci. Což občas může být docela peklo.

Štěpán: "Podle mě je nejtěžší získat odvahu pustit se do práce. Když máš v hlavě vizi a začínáš ji zhmotňovat, nevíš, jestli to bude vypadat tak, jak sis vysnil. A je těžký nebýt na sebe přísnej. Jsou dny, kdy ve svou práci bezmezně věřím – když jsem do ní ponořenej. Ale pak mám třeba tři měsíce pauzu, protože není čas nebo nálada, a hned začnu pochybovat, jestli to má vůbec smysl. Pak se dám zase do šití a okamžitě to naskočí zpátky. Nejde mi o prachy, svoje kabelky neprodávám, takže neřeším produktový specifika, deadliny a tyhle věci. Až to bude hotový, tak to bude hotový."

Iva: "Nejtěžší je vymyslet něco originálního. Nápadů máš spoustu, ale většinou nejsi první. Nikdy nevíme, jestli jsme zrovna nevědomky neokopírovali něco, co jsme viděli třeba kdysi dávno na Pinterestu. Všichni se teď snaží být hrozně originální, ale já mám pocit, že něco takového jako originalita už neexistuje. Můžeš mít pocit, žes vymyslel něco zbrusu novýho, a za rok vidíš to samý někde jinde."

Iva Kukurić

Adriana: „Nápad proste príde. Nie je to tak, že človek by si vyhradil čas na premýšľanie, sedel na zadku a čakal na inšpiráciu. Náročnejšie je však dotiahnuť nejaký projekt tak, aby fungoval aj po technickej stránke. Napríklad my sme narazili na to, že množstvo búdok má vpredu veľkú dieru, skrz ktorú môže predátor prestrčiť hlavu. Alebo majú krátku životnosť. Hľadali sme aj vhodný materiál, ktorým sa napokon stali ryžové šupky, ktoré sa používajú napríklad na obkladanie domov. No a potom prichádza na rad samotná výroba - tá je najnáročnejšia zo všetkého.“

Matúš: „Nápadov máme kopec! V budúcnosti bude možnosť umiestniť do búdky webkameru, aby človek mohol neustále sledovať, čo sa deje vo vnútri. Tiež máme v pláne konštruovať veľké búdky, kam sa vôjdu aj dvaja ľudia. Takže pôjdeš do lesa niekam za Prahu a môžeš tam pokojne aj prespať. Je ale pravda že práve tá realizácia stojí najviac úsilia.

Matúš Opálka¨

TAK NA VÝSTAVIŠTI!

Aby byl tvůj projekt na Designbloku, musíš vyplnit přihlášku a přiložit náčrt toho, co chceš prezentovat. Pokud jsou to hotové věci, pošleš fotky, pokud je to zatím jen idea, stačí kresby a anotace projektu. Pak udáš rozměry prostoru, který ti vyhovuje. Většina lidí se přihlašuje jen s myšlenkou a začnou na ní pracovat až potom, co je přihláška schválena.

Matúš: „Pôvodne sme posielali k prihláške na Designblok trošku iné návrhy. Od tej doby sme sa ale posunuli ďalej jednak architektonicky, jednak čo sa týka materiálov. Vyvinulo sa to celé ešte lepším smerom, než sme čakali.“

Štěpán: "Účastí na Designbloku si plním sen. Řekl jsem si, že tam jednou v životě chci být. Můžeš totiž udělat stovky výstav v různých galeriích, ale stejně tam nikdo nepřijde. A já chtěl svoje dílo dostat mezi velký množství lidíTohle je jedinej způsob."

Štěpán Růžička

Štěpán: "Nejvíc se těším na to, až si budu moct dát pivo a celej den na Designbloku odpočívat. Těším se na kontakt s lidmi, i když mám zároveň trochu obavy. Jsem totiž hodně ukecanej a občas mluvím rychleji, než myslím. Taky se těším, až se potkám se spolužáky, třeba Michalem Strachem nebo Nastasjí Alejnikovou, a vůbec s celým ateliérem Evy Eisler."

Iva: "Já se nejvíc těším na instalaci. U obhajob diplomky bylo super, že komise přišla a rovnou začala zkoušet ty nástroje používat. Ani jsem je nemusela vybízet. Z ateliéru skla jsem si půjčila plexi, což je docela drahá záležitost. I když jsem byla ráda, zároveň jsem trnula hrůzou a modlila se, aby to sklo nepoškodili. Ale co se týče keramiky, je jedno, jestli se něco rozbije. Dělám to hlavně proto, aby to lidi používali."

Matúš: „Keď búdky niekoho zaujmú a zapáči sa mu celý ten nápad, budeme mať z toho najväčšiu radosť. Potešíme sa, až uvidíme, že ich niekto fakt používa!“

Garsoniéry - Matúš Opálka, Adriana Kováčová

Text: Pavla Gabrhelíková
Foto: Štěpán Svoboda

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.

nebo

Tato stránka používá cookies. Uvedením svého věku souhlasíte s užíváním cookies dle zásad uvedených v našich Podmínkách užití stránek.