Kingdom Come přichází. Jak vzniká nejočekávanější česká PC hra?

Českou herní scénou už pár let hýbe připravovaná hra Kingdom Come: Deliverance. Středověké RPG, na jejíž vydání netrpělivě čekají fanoušci po celém světě. Včetně nás. Proto jsme strávili den přímo v místě činu – ve studiu Warhorse.

Délka článku: 7 min
Interview

Píše se rok 1403. Oblíbený král Karel IV. umírá a žezla se ujímá jeho syn Václav, kterého ale víc než politika zajímají výhody, jež s sebou život panovníka přináší. Toho využije jeho nevlasní bratr Zikmund Lucemburský  ve snaze získat nadvládu nad českou zemí unese krále a začne postupně plenit vesnice. V ten okamžik vstupuje na scénu náš hrdina: syn kováře, který takto přišel o celou rodinu i střechu nad hlavou. Hra začíná.

Tobias Stolz-Zwilling, který se ve studiu Warhorse stará o komunikaci a marketing, pojmenovává největší úvodní překážku jasně. Aby něco takovýho mohlo vůbec vzniknout, je potřeba hodně peněz. Bez výjimky. Warhorse sice měli investora, ten ale potřeboval větší jistotu, že o středověké RPG bude zájem. Proto se jeho autoři rozhodli požádat o pomoc komunitu v crowdfundingové kampani – a byl to obří úspěch.

"Přihlásili jsme se na Kickstarter s tím, že potřebujeme 300 tisíc liber do třiceti dnů. Nakonec se nám podařilo vybrat 1,1 milionu. To byl důležitej zlom, protože jsme viděli, že to má cenu. Přestože je Kingdom Come zasazená do českýho středověku, velkej zájem vzbudila i v Německu nebo USA. To bylo v roce 2014; od té doby jedeme naplno."

kingdome come historical game historická hra

Na hře spolupracují i Dan Vávra a Viktor Bocan, jejichž jména jsou v herní komunitě dobře známá: Dan má na svědomí třeba Mafii I a II, Viktor zase pracoval na hře Operace Flashpoint. To jsou hry, které se od sebe poměrně výrazně liší – jedna staví do popředí silný příběh, druhá zase dotažené detaily.

"V Mafii se hráč vžije do kůže mafiána se vším všudy. Krádeže, střílení, tyhle věci. Stojí na propracovaným  příběhu s jasným hrdinou a kulisami. Operace Flashpoint proti tomu zase sází na maximální realismus. Příběh je zasazenej do armádního prostředí, takže stačí jedna střela a jste mrtví. Není to pohádka, ale simulátor reality. Kingdom Come je výsledkem spojení těchto dvou přístupů."

kingdome come historical game historická hra

Naše prohlídka studia začíná ve vstupní chodbě, kde na zdi visí realistická herní mapa. Všechno je promyšlený do posledního detailu – rozmístění hor, kopců, řek i lesů věrně kopíruje skutečnost. Jediný, co nesedí, jsou vzdálenosti. Tvůrci se je totiž rozhodli zkrátit tam, kde se nic neděje, aby na mapě zůstaly jenom kulisy potřebný pro příběh. Celkem šestnáct kilometrů čtverečních v Sázavském kraji.

"Všechno jsme si poctivě objeli a nafotili. Cílem bylo udržet měřítko 1:1, i když stoprocentní odraz reality už vytvořit nejde. Třeba Sázavský klášter se od 15. století docela změnil. Teď má na věži velké hodiny, které jsme museli odstranit a věž snížit, aby budova odpovídala dobovým reáliím. Dokonce jsme ve hře postavili i některé kostely nebo hrady, které už dnes neexistují."

Koně do pátýho patra nedostaneš

Ocitáme se v místnosti, kde autoři snímají pohyby jednotlivých postav. Vypadá to trochu jako v divadle. Oblíkneš si na sebe černý elasťáky posetý fluorescentníma kuličkama, pomocí kterých se tvoje pohyby přenáší do počítače; nasnímaný data potom zpracovávají grafici a programátoři. Díky nim třeba prsty postav přirozeně svírají jílec meče.

"Představ si to jako film, kterej má tři režiséry. Jeden poslouchá a stará se o to, aby všechno sedělo v angličtině i češtině, druhej je zaměřenej na herecký výkony a třetí má na starost technický funkce. Herci vystupují ve všech cut-scénách – to jsou střípky příběhu, kdy se hra zastaví a ty sleduješ, kam se posouvá děj.

"Vypadá to jako divadlo bez hlediště, že? Jediní diváci sedí za počítačem, jeviště snímá spousta kamer připevněných ke stěně. Pohyby se promítají na zeď. Herci mají na klopách mikrofony, abychom mohli snímat dialogy přímo během akce. To kvůli věrohodnosti. I pro herce je to přirozenější, protože můžou hrát a namlouvat dialogy zároveň."

kingdom come historical pc game historická pc hra

"Občas je třeba hodně improvizovat – abychom třeba nahráli scénu z lázní, museli jsme herce posadit do velkýho kotle. Taky jsme stavěli umělý hradby. Nebo si vezmi jízdu na koni. Tahle místnost je v pátým patře, jak sem chceš dostat koně? Blbě. Tak jsme místo toho sehnali kozu. Ne živou, takovou tu na cvičení, jako znáš z tělocvičny. A na ni dali sedlo."

"Další překážkou jsou zbraně. Původně jsme používali železo, aby byly souboje co nejrealističtější, ale to nefungovalo. Bylo vidět, že se ti herci nemlátí naostro: buď zbrzdí úder, nebo schválně minou. To je logický, nikdo se tady nechce přizabít, ale hra tím trpí. Takže jsme to museli celý překopat a začít používat meče a sekery z pěny."

kingdome come historical game historická hra

Ve studiu se nakonec vystřídalo kolem padesáti herců. Někteří z Česka, hodně Američanů, dokonce i pár Britů, kteří pracovali i na pořadech z produkce BBC. Brada Pitta s Georgem Clooneym se sice ve hře (nejspíš) nedočkáme, ale jinak si Warhorse vybírali z profesionálů – někteří se objevili třeba v Pirátech z Karibiku.

"Hercům jsme skenovali i obličej. Zakryli jsme jim vlasy čepičkou a museli udělat čtyřiadvacet výrazů. Detailně je u toho snímalo šestatřicet kamer. Ve hře je i jedna poměrně známá osoba, která má vousy. Neřekneme, o koho jde, ale samozřejmě jsme po něm nemohli chtít, aby se oholil. Takže jsme museli ještě navíc řešit, jak skenovat vousy."

Přečti si taky Hipsteři, masky a alternativní umění: To nejlepší z roku 2016

Když jsou hercova postava i obličej kompletně 'nabrány', udělá se hrubý model, který se v počítači vyčistí, nabarví a vyladí tak, aby připomínal skutečného člověka. Jenom vymodelovat tvář jedné postavy trvá v průměru kolem tří dnů. Zásadním faktorem je kvalita dat, které dostanou grafici z kamer; detaily jako účesy, vousy nebo bradavice se dotváří až v počítači.

"Pozvali jsme i fanoušky, kterým jsme nabídli možnost objevit se přímo ve hře. Ale na oplátku museli splnit jednu netradiční podmínku – přivést svoje prarodiče. Shánět starší herce je totiž složitější. Takže ve hře uvidíte i spoustu českých babiček a dědečků."

kingdome come historical game historická hra

"Největším problémem jsou zvířata. Moc nechápou, co po nich chcete, navíc nejsou holá, takže není jednoduchý na ně ty snímací tečky nalepit. Koně jsme si ani skenovat netroufli. Slyšel jsem, že někdo zkoušel skenovat kočku, ale raději si lehla na zem a dělala mrtvou. Spousta věcí se tak musí dodělávat ručně."

'Pracujete na hře? A už jste se zbláznili, nebo vás to teprve čeká?'

Když jsme se jednoho z 3D grafiků zeptali, co právě dělá, odpověděl, že 'pálí barák'. Ve hře budou totiž některé vesnice a hradby totálně rozbité, ale hráč je ještě předtím musí vidět v celé své kráse. Pro tvůrce hry to znamená, že postaví parádní scénu, kterou potom zapálí a zničí. Nic z toho není zbytečná práce.

kingdom come historical pc game historická pc hra

"Máme tu i malíře a restaurátora kostelních maleb. Přišel se štětcem, ten jsme mu ale vzali, posadili ho k počítači a naučili pracovat s dotykovou podložkou. Společně s historičkou taky řeší, co mají postavy na sobě. Hráč by měl na první pohled poznat, o jaký historický období jde. Určitý ústupky ale dělat musíme. Ve středověku měly domy mnohem nižší dveře, ale ve hře by jimi špatně procházelo. Většina domů taky stála na prakticky stejných mrňavých půdorysech, který jsme museli zvětšit a rozšířit, jinak by se postavy neměly kde pohybovat."

"Realizační tým je rozdělený na několik částí. Obraz vzniká nejprve ve 2D, třetí rozměr se přidává až potom. Na to existuje speciální oddělení. Nejdřív je ale samozřejmě nutný vymyslet kompletní příběh, který se rozpracuje na jednotlivé úkoly."

kingdome come historical game historická hra

"Vytvořit celou hru je jako snažit se poskládat fakt složitý puzzle; všechny dílky do sebe musí přesně zapadnout. Těm, kteří to mají na starosti, se říká skriptéři. Na konci procesu pak stojí testeři, jejichž úkolem je najít všechny zbývající mouchy."

"Vypadá to jako práce snů – sedíš ve studiu a hraješ hru – ale ve skutečnosti je to hodně náročná činnost. Tester se vždy zaměří na jeden úkol a opakuje ho tolikrát, dokud není všechno úplně tip top. Třeba musí honit vraha a zjišťovat, jestli utíká správným směrem. Mají speciální dokument na zaznamenávání chyb ve hře, podle kterýho se následně určuje, kdo je má opravovat. Honičku řešilo oddělení umělé inteligence."

Přečti si taky Počítačový hry nejsou jen pro kluky

"Všechno je vzájemně propojený, což nás občas dohání k šílenství. Skriptéři hledají místa, který vypadaly na papíře dobře, ale ve hře fungují jinak. Tahle práce chce obrovskou trpělivost – stačí, aby na některým oddělení upravili drobnej detail, a celá hra přestane fungovat.  Někteří se prý už zbláznili, na některý to teprve čeká."

bez fanoušků by to nešlo

S dokončením hry si studio dává na čas. Jeho spolupracovníci jsou zkušení profíci, stejně ale nejde s jistotou předem určit, kolik času zabere řešení konkrétních problémů. Dohrání hlavního příběhu zabere podle tvůrců až třicet hodin, pokud se ale do světa Kingdom Come chcete ponořit opravdu důkladně, může se tohle číslo vyšplhat až na stovku.

kingdom come historical pc game historická pc hra

"Je to složitý. Čím delší dobu nám trvá hru vytvořit, tím vyšší jsou náklady. Na druhou stranu ale čas přidává výsledku na kvalitě. Čím víc to tady drilujeme, tím lepší bude hra samotná. Samozřejmě to ale nejde do nekonečna. Teď už řešíme jen poslední chybky a dotahování detailů."

Samozřejmě platí, že fanoušci začínají být netrpěliví; letos to budou tři roky od okamžiku, kdy Warhorse úspěšně ukončili svoji kampaň na Kickstarteru. Naštěstí tvůrci cítí, že publikum jejich záměr chápe. Hra samotná koneckonců nikomu neuteče.

"Lidi nám spíš vzkazují, ať to radši uděláme pořádně a bez chyb. Že si rádi počkají. Kdybychom Kingdom Come vydali zbrkle a pod tlakem, zase bychom poslouchali, jak je to plný chyb. Nehrajeme mrtvý brouky, na sociálních sítích pravidelně informujeme o tom, co se zrovna děje a že opravdu pracujeme. Problém je v tom, že jsme převrátili standardní proces – normální je třeba pět let pracovat na hře a pak půl roku před vydáním oznámit, že se blížíme do finále. My to udělali obráceně."

Přečti si taky Hlavně po sobě neuklízet: V zákulisí Escape the Room

Text : Pavla Gabrhelíková
Foto : Štěpán Svoboda 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.

nebo

Tato stránka používá cookies. Uvedením svého věku souhlasíte s užíváním cookies dle zásad uvedených v našich Podmínkách užití stránek.