Jak se letecký inženýr z Tádžikistánu dostal k práci pro Marvel

Může být letecký inženýr z Tádžikistánu zároveň uznávaným umělcem? Filmový designér a ilustrátor Jama Jurabaev se rozhodl prošlapat cestu, o které jsme ani nevěděli, že existuje. A daří se mu to skvěle.

Délka článku: 4 min
Interview

Výčet klientů Jamy Jurabaeva je impozantní: Marvel Studios, Warner Brothers, Audi, Nike. Poměrně slušný skóre na člověka, kterej na první pohled působí dojmem, že nerad vyvolává pozornost. Afektovanost ‘uměleckého světa‘ je mu cizí: vyrůstal totiž v Tádžikistánu, kde až do pětadvaceti let místo výtvarných konceptů studoval letecké inženýrství. Dokonce ani nepochází z umělecké rodiny. Na pražské semifinále soutěže Raw Art Wrestling (u kterého nechyběl ani Excelent) ale v lednu přijel coby uznávaná persona ilustrátorské scény. Jak se to vlastně celý seběhlo?

jama jurabaev RAW drawetc.

Jama říká, že úspěšný umělce od těch neviditelných dělí to, jak kreativně dokážou přistoupit k tématu a jak dobrý mají nápady. Ve filmovým průmyslu, kde nakonec našel útočiště, to platí dvojnásob.

Už jako malýho kluka mě bavilo být kreativní, kreslit, malovat. Věděl jsem, že se tomu chci věnovat na sto procent. Taky jsem vždycky miloval filmy, hlavně sci-fi, ale i jiný věci. Nicméně že se mi tyhle dvě věci podaří spojit v jednu kariéru, to by mě asi nenapadlo.“

Ve filmovým průmyslu jde hlavně o design. Vycházím primárně z nápadů, který jsou na celým procesu to nejpodstatnější. Můžeš sice umět perfektně kreslit, ale pokud do toho nevnášíš nic originálního, nemůžeš se počítat mezi skutečný umělce. A to mě na tom celým baví ze všeho nejvíc – vymýšlet pořád něco novýho.“

jama jurabaev RAW drawetc.

Když se Jama narodil, byl dnešní Tádžikistán součástí SSSR. To samozřejmě znamenalo problém – komiksy o superhrdinech se přes sovětskou oponu nedostaly, takže nebylo moc z čeho čerpat inspiraci. Po dokončení školy nemohl zavadit o žádnou pořádnou práci, takže bral cokoliv, aby měl aspoň na jídlo.

Pak jsem ale nastoupil do malého ilustrátorského studia. Po práci jsem vždycky přišel domů a maloval, dával věci na internet a doufal, že si mě někdo všimne. Věřil jsem – a stále věřím – že pokud tvrdě pracuješ, úspěch se nakonec dostaví. Pokud tě něco baví a jsi v tom dobrá, proč by ses tím nemohla živit?“

jama jurabaev raw drawetc. ogilvy

Když jsem poprvé přiletěl do Anglie, byl jsem šokovanej tím, jak obrovskej je komiksovej průmysl! Jelikož zhruba polovina filmů, na kterých pracuji, pochází z komiksů, musím si je vždycky pečlivě nastudovat. Mám svoje favority, ale mezi skalní fanoušky se nepočítám. K práci u filmu jsem se dostal přes jednoho kamaráda: přišel do studia ukázat moji tvorbu, zavolali si mě do Londýna, přiletěl jsem a plácli jsme si.“

Přečti si taky Jak vnímat umění (podle Jana Gemrota)

U kreativní činnosti je výhodou, pokud se umělec může ve své tvorbě rozpřáhnout. Malířům nebo hudebním skladatelům se často pracuje nejlíp, když je nic nesvazuje – žádný interní pravidla, žádný limity od klienta nebo agentury. Jama ale pracuje v průmyslu, kde takovej tvůrčí anarchismus jednoduše nefunguje. Pokud děláš filmový efekty, potřebuješ jasný zadání. Zvlášť když je pak tvoje práce vidět ve snímcích jako Avengers – Age of Ultron , Strážci galaxie nebo X-Men: Budoucí minulost .

Neberu to jako nějaký omezení – prostě dostanu zadanou práci a vím, jak má vypadat výsledek. Pokud nemáš vůbec žádný limity, je to spíš na škodu, protože vlastně nevíš, co máš dělat. Když ti ale klient řekne, že chce navrhnout červenou příšeru, tak jdeš a navrhneš červenou příšeru. A můžeš u toho být tak kreativní, jak uznáš za vhodný.“

jama jurabaev raw drawetc. ogilvy

A jak se vlastně dá spojit letecké inženýrství s filmovým designem? Podle Jamy to jde prakticky samo. Studium takhle náročnýho technickýho oboru ho naučilo dokonale prozkoumat každý zadání. Nejdřív je potřeba přesně rozumět tomu, co klient chce, jak se to dá udělat a jakej má být výsledek. Pak teprve začíná práce samotná.

Na škole jsem se naučil neustále klást otázky. Nemůžeš jenom kopírovat něco, co funguje – nejlepší nápady jsou ty původní. Samotná fantazie se opírá o nabytý vědomosti. Je to symbióza. Inženýrství je o tom, naučit se kombinovat vlastní impulzy s pevnýma pravidlama – a u designu platí totéž. Ke každýmu problému musíš vymyslet originální řešení.“

Přečti si taky Michal Cimala dokazuje, že sochy nepatří jenom do muzea

Jsou ilustrátoři, kteří přemýšlí jako ilustrátoři. Já jsem ilustrátor, kterej přemýšlí jako inženýr. Každej, kdo se v téhle branži pohybuje, moji tvorbu pozná. Mám svůj styl. Říkej tomu třeba 'Jama style', 'Crazy style, nevím' – nemá to žádný jméno.“

jama jurabaev raw drawetc. ogilvy

Kromě práce pro film se Jama poslední dobou věnuje hlavně učení. Natáčí online kurzy, chodí přednášet, pořádá workshopy. Jeho cíl je jasnej: ukázat začínajícím umělcům, že vydat se po svý ose má smysl.

Myslím, že je dobrý, když lidi vidí exemplární příklady. Pocházím z malé, zapomenuté země, kde panuje názor, že dosáhnout velkých věcí je absolutně nemožný. To mě trápí, protože správná motivace je ohromně důležitá. Snažím se mladým lidem vysvětlit, že nezáleží, odkud jsou a co dělali doteď; pokud na to mají, můžou prorazit.“

Někdo tvrdí, že je to hlavně o štěstí. Možná. Jenže štěstí nepřichází náhodou – skládá se z tvrdé práce, neustálýho řešení nových a nových otázek, schopnosti být ve správnej čas na správným místě. Vyloženej luck má na tom všem minimální podíl. Je to klišé, ale fakt je nutný jít tomu štěstí trochu naproti.“

jama jurabaev raw drawetc. ogilvy

Jama – učitel razí i teorii, že talent není všechno. Samozřejmě musíš něco umět, ale spousta lidí prorazila hlavně svojí pílí, zatímco jiní promrhali obří talent v oáze prokrastinace a lenosti. Důležitý je nebát se vystoupit z komfortní zóny.

Jestli je tohle můj poslední cíl? To určitě ne. Když zvládneš jeden level , chceš jít i do dalších. Chtěl bych vyzkoušet něco úplně novýho. Spousta lidí dává přednost pohodlí, ale já chci riskovat . Co ty víš? Třeba až se příště potkáme, bude z tebe hlasatelka ve zpravodajství, která dělá reportáž o tom, že jsem udělal něco absolutně šílenýho!“

Přečti si taky Vladimír Strejček: Jsme řemeslníci, ne umělci

Text : Pavla Gabrhelíková 
Foto : Štěpán Svoboda 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.