Filip Urban chodí na vlastní fesťák ve vlastním tričku

Před dvanácti lety zakládal Filip Urban značku youngprimitive. Původně jako jednoduchou kolekci vtipných triček. Od té doby se mu podařilo získat respekt na fashion scéně, založit hudební festival a probít se na letošní Designblok. Starý trička s nápisem 'Loading weekend' tam už ale neuvidíme.

Délka článku: 4 min
Interview

Zatímco ostatní designéři většinou kempí v hip ateliérech někde v centru města, Filipovo království leží na brněnským okraji. V Řečkovicích. Zakladatel youngprimitive si zkrátka na nic nehraje, i když má jeho značka na Facebooku přes 17 tisíc lajků a na nový kolekce se čeká týdny dopředu.

Filip přitom původně neměl v plánu proniknout na módní scénu: kdysi dávno, v období internetového temna, trávil čas na civilce a napadlo ho založit blog. Začal psát zápisky o tom, co dělal o víkendu, co zrovna čte, co ho napadá doma ve vaně – prostě úplně normální, obyčejný věci. Jenže se ukázalo, že u toho umí být vtipnej. Uvědomil si, že má lidem co říct.

youngprimitive filip urban

Vznikla subkultura lidí, kteří mě četli. Společně s blogem jsem se začal zajímat i o grafiku a webdesign, což bylo tehdy něco úplně novýho. Až po čtyřech letech jsem si řekl, že zkusím udělat tričko s nějakým vtipným designem. A lidi si to začali objednávat – poprvý, podruhý, potřetí. Tehdy mi došlo, že tohle je možná můj směr. Založit značku byl potom logickej krok.“

Původně jsme YP dělali s kamarádem, který mě do toho zatáhl a přesvědčil mě, abych neprodával jen za náklady. Naše cesty se pak rozdělily, já si otevřel skateshop v Kroměříži a začal chodit se svojí současnou ženou, která má vystudovanou módní průmyslovku. Věci šly hodně rychle, ten skateshop dlouho nevydržel. Tak jsme se ženou začali pracovat spolu a teď do toho šlape víc než já.“

youngprimitive filip urban

Dnes už je YP zavedená značka a do procesu výroby trika se zapojuje celá řada lidí, Filip je ale pořád stěžejní postavou. Jakmile má hotovej nápad a myšlenku, osloví ilustrátory, kteří nakreslí konkrétní návrh. Jako grafik se pohybuje mezi vizuálními umělci z České republiky a ze Slovenska, takže výsledek je kolektivní práce – a Filipovi spolupracovníci jsou rádi, že se jejich design dostane z ateliéru ven mezi lidi. Hotovej návrh se překreslí do počítače, vznikne síto, doladí se barevnost a může se tisknout.

Klíčovej je námět, prvotní myšlenka. Některý vznikají s klukama u piva. Třeba 'Dobrý voják Žvejk.' Nebo stojím na koncertě, kde to parádně basuje, a říkám si: 'Hm, to je bass jak má beat.' Nebo triko pro děti: 'SpoKojenej člověk.' Máme doma malýho kluka, a když ho žena kojila, vždycky nahodil spokojenej úsměv. Říkám si, že je spokojenej – kojenej. Jde prostě o okamžitý nápady, hrátky s češtinou.“

youngprimitive filip urban

Jenom lingvistickým humorem se ale mladá značka neuživí, takže netrvalo dlouho a ambice YP poskočilo o patro výš. Filipův tým navrhuje vlastní střihy, řeší materiály, dodávky látek a všechny věci okolo. Z hospodské srandy je najednou úspěšná firma. Na LeMarketu v pražském Mánesu byl Filip osloven k účasti na Designbloku, což je pro kluka, kterej začínal X let zpátky jako blogger, slušnej úspěch.

Mám z toho radost, protože dělat donekonečna barevný, rozjuchaný trika by mě asi nebavilo. Takhle vidím, že se někam posouváme. Je to fajn i proto, že naše cílovka taky stárne. Ze sedmnáctiletých holek jsou teď mámy, ale pořád chtějí nosit věci od YP. Proto děláme i dětský oblečení, o kterým si nemyslíme, že musí být nutně růžový nebo modrý. A funguje to.“

filip urban youngprimitive

Filip se 'v civilu' živí jako grafik, přiznává ale, že mu YP bere zhruba polovina času. Zvlášť potom, co se kolem jeho party začali kupit lidi z Prahy, Ostravy nebo Třince. Napadlo ho, že by nebylo špatný, kdyby se v létě všichni potkali – a tak uspořádal festival pro kámoše. Jmenoval se Tyngltangl a probíhal ve vesnici Bezměrov. Party byla tak masivní, že se Filip další léto hecnul a program natáhl rovnou na celej víkend. Teď už na podobný divočení nemá čas, tradici letních setkání ale pořád drží. V současnosti pod názvem Žhnetofest.

Přece jenom jsme už tátové od rodin, takže po těch letech už na pořádání dvoudenní akce není čas. Řešíš všechny věci okolo a pořád myslíš na to, aby přišli lidi a nemusel jsi další půlrok splácet dluhy. Takže teď děláme malej fesťák v Hulíně. Je to taková poloveřejná jednodenní akce, na které přes den běhají maminky s dětmi a večer si dáme pivko.“

youngprimitive filip urban

Značka youngprimitive v sobě v tuto chvíli spojuje dva trendy: aktuální design se střídá s nostalgií. Filip má v portfoliu i trička s fóry, který už dnešním dvacátníkům neřeknou nejspíš vůbec nic. A přiznává, že je mu příjemnější vyvíjet se společně s cílovkou, která stárne spolu s ním.

Chceme tu být pro všechny, kteří přemýšlí o tom, co nosí. Spousta lidí vidí naše designy a nic to v nich nevyvolá, protože nemají asociace, stejný kulturní zázemí nebo neznají tu konkrétní hlášku. Děláme módu pro kreativní lidi. Oslovovat nižší generace je hrozně těžký, mají vlastní hudbu, vlastní filmy… Popkultura urazila velkej kus cesty. Když udělám tričko s Dempseyem a Makepeacovou, dnešní puberťáci to nepochopí.“

Stává se, že se zákazníci dožadujou starých, nostalgických časů. Třeba nám napíše paní: 'Nosíme vás s manželem už deset let, ale ty nový designy se mi nelíbí. Kde jsou ty časy, kdy jste dělali trika Loading weekend!' Jenže mě nebaví zůstávat na jednom místě, nechci do smrti těžit z jednoduchýho humoru, kterej mi s odstupem času přijde trapnej. Vyvíjíme se. A letos jsme se se dostali na Designblok, což beru jako důkaz toho, že to pořád děláme dobře.“

youngprimitive filip urban

text: Pavla Gabrhelíková
foto: Jiří Faix 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.