Českej komiks se bez superhrdinů obejde

Některý nápady jsou zkrátka příliš dobrý na to, aby zapadly. Výtvarník Pavel Kučera o tom ví svoje. Propojil sci-fi příběh s československou historií, vybral peníze na HitHitu a vytvořil jeden z nejlepších indie komiksů poslední doby.

Délka článku: 4 min
Interview

Komiks Zrazeni vypráví alternativní příběh z doby sovětské okupace v roce 1968. Po celém světě existuje několik přísně tajných pásem, ve kterých neplatí fyzikální zákony. Jedno z nich se nachází i u nás; střeží ho speciální odbor, jehož cílem je ubránit jej před veřejností. Skoro nikdo se tam neodváží – a kdo ano, nebude už nikdy takový jako dřív. Buď se nevrátí vůbec, nebo se v něm něco změní. Hlavní hrdina v tomto pásmu přišel o bratra a spřádá plány na poslední odvážnou výpravu.

pavel kučera komix zrazeni

Klasické sci-fi příběhy jsou pro Pavla příliš vzdálené. Nejvíc je to vidět na starých filmech: dobové efekty dnes působí převážně komicky, futuristické vize se nevyplnily, dobrodružství z budoucnosti ve vzdálených galaxiích zní spíš jako pohádky. Pavel chtěl místo toho napsat příběh, odehrávající se v upravené historické realitě; příběh, který se – s trochou fantazie – mohl skutečně stát.

"Vlastně mám radši spíš fantasy. Dobrý je, že když vezmeš sci-fi příběh a zasadíš ho do minulosti, tak nikdy nezestárne. Poselství toho komiksu se s časem nezmění. Kdyby se odehrával v roce 2030 a já pak zjistil, že je rok 2030 a realita vypadá úplně jinak, tak mi to bude trapný. S nápadem zasadit děj do období okupace přišel scenárista Jakub Václavek. Přijde mi super, že je to téma svým způsobem pořád aktuální."

pavel kučera český komiks

Pavel chce být čtenáři co nejblíž. Proto si během tvorby domlouval schůzky s vrátnými a správci objektů, ve kterých se příběh odehrává. Podíval se i tam, kam se běžní návštěvníci nedostanou, všechno si poctivě nafotil a při kreslení se držel reality. Mezi prvotním nápadem a hotovým komiksem se skrývá spousta mravenčí práce; focení, překreslování, rešerše na internetu a hodiny strávené v knihovně. Výsledkem je věrný obraz světa před téměř 50 lety. I když sám autor tvrdí, že není jeho cílem čtenáře vzdělávat.

"Jsou tam sice historická fakta, ale je jim věnováno jenom pár panelů. V téhle formě nejde sdělit mladé generaci, co všechno se tu odehrávalo. Zato se ale čtenáři třeba dozví, jak vypadal pavilon šelem v ZOO v Tróji, než ho nechali strhnout. I uniformy vojáků jsou do detailu přesné. Drželi jsme se dobových reálií, i když to rozhodně není žádná učebnice."

pavel kučera komix

Hollywoodský trend posledních let staví do popředí velké akční příběhy; fascinace komiksovým světem ale zároveň u spousty lidí vytváří přesvědčení, že správnej komiks stojí v první řadě na senzaci. V Americe jde o obrovský byznys. Pavel ke svojí tvorbě přistupuje jinak. Ne že by jeho příběh obsahoval nějaké drsné psychosexuální výjevy, přesto ale platí, že děti si ho asi moc neužijí.

"Řekl bych, že ta spodní hranice je kolem patnácti let. Samozřejmě záleží na tom, jak je čtenář vnímavej. Já mám český komiksy radši než americký, jsou mi bližší. Příběh o tom, že si chlápek natáhne kamaše, na ně slipy, přes ramena přehodí pláštěnku a jde konat dobro, mě vlastně moc nebaví. Zrazeni není žádná senzační pohádka. To by mě nebavilo."

pavel kučera český komiks

Prvotní námět se zrodil v páťáku na AVU. Pavel tehdy točil krátká videa a celou dobu počítal s tím, že Zrazeni vznikne jako film. Potom ale zjistil, kolik by mu to spolklo peněz, a velkolepé plány vystřídala depresivní realita.

"Hodně jsem se na tu myšlenku upnul, a když jsem pak zjistil, že to nepůjde, bylo to hrozný rozčarování. Měl jsem námět, ale nebyla cesta, jak ho zrealizovat. Pak jsem se v kavárně potkal se spisovatelem Markem Šindelkou, kterej se mě zeptal, proč to neudělám jako komiks. Byl to risk, byl jsem v tomhle nezkušenej, ale řekl jsem si, že by to mohlo fungovat."

pavel kučera komix

Dalším krokem bylo sehnat kvalitního scenáristu a dramaturga. Na první pohled jednoduchej úkol, kterej ale Pavlovi zabral rok a čtvrt. V Česku zkrátka komiksový scénáře nikdo moc nedělá. Nakonec se spojil s Jakubem Václavkem, vytvořili koncept a Pavel z celýho projektu udělal svoji diplomovou práci.

"Napadlo mě, že to celý zvládnu sám. Pak mi ale došlo, že pokud chci, aby to někdo fakt dočetl do konce, tak to takhle nepůjde. Čas běží, posily pořád nikde a člověka začíná přepadat strach, jestli to fakt klapne. Nakonec jsem na AVU jako první student v dějinách diplomoval s komiksem."

"Problém je, že tohle médium v ČR moc nefrčí. Prodávají se hlavě profi věci ze zahraničí. Není u nás ani žádná specializovaná škola. Scenáristů a dramaturgů je spousta, ale nikdo se naplno nevěnuje tomu, že by psal skvělý komiksový libreta. Teď mě oslovují ostatní, kteří chtějí zkusit něco podobnýho. Rád každýmu poradím, ale není to jednoduchý."

pavel kučera český komiks

Na vydavatelství se v téhle branži nemá cenu spoléhat. Zrazeni vyšlo čistě v Pavlově režii, díky úspěšné kampani na HitHitu. Hotovou knížku koupíš v distribuční síti Sekvoj, v pražským Krakatitu nebo v Comics Pointu. Do distribuce půjde jenom 350 výtisků, takže je to vlastně docela rarita.

"Zrazeni stojí tři stovky. Je to 100 barevných stran, takže tři koruny za jednu. Když si vezmeš, jak obrovský množství práce je potřeba k tomu, aby vznikla jediná stránka, je to vlastně zadarmo. Nedávno jsem počítal, že kdyby to financovalo nějaký nakladatelství, stála by knížka minimálně sedm kil a stejně by se jim to nevyplatilo. Něco takovýho je prostě u nás utopie."

"Pár dní zpátky jsem rozesílal čerstvý výtisky do knihoven po republice. Už je mají v Olomouci, v Brně a na dvou místech v Praze. V okamžiku, kdy Zrazeni dostali svůj vlastní ISBN kód, došlo mi, že jsem se stal součástí historie českýho komiksu. A to je na tom to úplně nejhezčí."

pavel kučera komix zrazeni

Text: Pavla Gabrhelíková
Foto: Jiří Faix 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.