Adam Sedlák natočil seriál, ve kterým se pozná každej

Semestr je jedním z nejlepších českých seriálů posledních let. Přitom se celej odehrává na plochách monitorů. Scenárista a režisér Adam Sedlák se při jeho vymýšlení snažil co nejvěrněji zachytit ducha doby.

Délka článku: 4 min
Interview

Základní premisa Semestru je jednoduchá: Damián odjíždí na půl roku na Erasmus do Berlína. Doma nechává svoji slečnu Amálii. Šest dílů jako šest měsíců odloučení, během kterých se oba pokusí udržet vztah na dálku. Slouží jim k tomu jenom připojení na internet. Na Streamu jsou venku už čtyři epizody, zbývající dvě vyjdou ještě do Vánoc.

Adam Sedlák měl pocit, že v ČR chybí skutečně autentický generační film nebo seriál. Vzniklo sice několik snímků, jejichž cílem je nastavit zrcadlo současné mladé generaci (Hany, Laputa, Parádně pokecal), ani jeden z nich mu ale nebyl blízkej. Nepoznával se v nich.

Tím, že se Semestr odehrává ve virtuálním světě, se s ním diváci snadno ztotožní. Vidí v něm svoje vlastní návyky, takže je to vlastně i trochu o nich. Víc než klasický filmový vypravění. Nejdřív nás napadlo, že to celý uděláme jako rozhovory kluka a holky přes Skype. Pak jsme si ale uvědomili, že aby se tam objevilo všechno, co chceme, musíme zabírat celou plochu počítače.“

adam sedlák režisér seriál semestr

Ve scénáři má prsty i Ondřej Kopřiva, od něhož Adam čerpal info o pobytu na Erasmu. Společně se jim podařilo vystihnout, jaký to je udržovat vztah v okamžiku, kdy vás dělí stovky kilometrů. Psaní scénáře ale nebylo jednoduchý. Adam s Ondřejem se na něj poctivě připravovali – sbírali zkušenosti a zážitky svých známých, pročetli pár bakalářek o sociálních sítích a technologiích. Důležitější než klasické rešerše pro ně byly autentické výpovědi.

Pořád je to vlastně vztahovka. Příběh o spojení dvou lidí, které se proměňuje a rozpadá. Přitom jsme chtěli, aby to bylo co nejreálnější, i když třeba při psaní ženských postav jsme spoléhali sami na sebe. Neseděli jsme nad scénářem se třema holkama a neptali se jich, jestli by se zachovaly takhle nebo takhle. Možná tam opisuju i svý vlastní vztahy, ale rozhodně to není žádnej můj deníček. Mluvíme o věcech, který v nějaký podobě zažil každej.“

Semestr nechce kritizovat generaci Y. Sleduje a ukazuje, ale určitě nehodnotí. Reaguje na fakt, že v roce 2016 probíhá víc interakcí na internetu než v reálným světě. To není nutně špatně; můžeš takhle třeba pracovat kdekoliv na světě, ale i prokrastinovat a rozvíjet neosobní vztahy. Je to na tobě. Pocit viny by tě ale měl přepadnout až v posledním díle.“

adam sedlák režisér seriál semestr

Formát Semestru je v českým prostředí poměrně unikátní, v zahraničí už ale stačil zapustit kořeny. Filmovej jazyk se neustále vyvíjí, i když příběhy se můžou opakovat. Adam ví, že nevytvořil něco absolutně originálního. Naráží třeba na výtku, že s Ondřejem okopírovali koncept thrilleru Odebrat z přátel.

Občas nám lidi připomínají, že nejsme první. Ale to je přece jasný. Desktop filmy a seriály samozřejmě existujou, bylo takhle natočených pár dílů Modern Family, seriál Web Therapy s Lisou Kudrow a tak. Dřív byly filmy němý, potom někdo přidal zvuk a ostatní to začali používat taky. Jde jenom o novej způsob, jak vyprávět příběh.“

My se odlišujeme třeba tím, že využíváme i pohyb kamery, což nahrazuje klasický filmový střih. Taky skáčeme z plochy na plochu – chvíli se děj odehrává na jednom počítači, chvíli na druhým. To jsem u ostatních klasických desktop filmů ještě neviděl.“

Protože nebylo potřeba řešit lokace, exteriéry, počasí a další obvyklý věci, trvalo natáčení přímo s herci jenom deset dní. Skutečná dřina přišla až v postprodukci, kdy vytvořit kompletní záběry počítačových a telefonních ploch zabralo čtvrt roku. Nadto bylo potřeba ještě dodělat finální efekty. Podle Adama bylo nejtěžší trefit časování střihu.

Ve scénáři jsme třeba měli větu ‘prokrastinuje na Wikipedii‘. Potom jsme v rámci postprodukce dokumentovali hledání švýcarskýho kantonu, různě se proklikávali na další stránky, až jsme nakonec došli k definici slova ho**o. A takhle to bylo se vším.“

Všechno jsme museli rozpohybovat, nájezdy kamer a podobně. Trefit správnej okamžik, kdy má být vidět obličej nebo plocha počítače, bylo dost náročný. Jeden díl nám nakonec zabral asi tři týdny, což je běžnej průměr. Kdybychom všechny plochy animovali, trvalo by to dva měsíce.“

adam sedlák režisér seriál semestr

Rychlost, s jakou se na internetu objevujou nový aplikace a další technologický vymoženosti, může způsobit i problémy. Adam třeba už teď ví, že od poslední klapky narazil na spoustu věcí, který do Semestru jednoduše nestihl zakomponovat. A to i přesto, že v každým díle se objeví něco novýho. Další sezony nicméně režisér neplánuje.

Ve třetím díle jsme natáčeli video na YouTube, dostali jsme se do střihovýho programu i na Snapchat. Postavy postupně využívají víc a víc aplikací. Semestr ale beru jako jednorázovej projekt, na kterým mě hrozně bavilo pracovat, ale pořád jsem vystudoval režii a scenáristiku a nechci dál trávit čas tím, že bych režíroval fotku. Což tenhle formát de facto je.“

Původně jsme ani nechtěli vysílat na Streamu. Plánovali jsme model nezávislýho webovýho seriálu, jako se to běžně dělá v Americe. Snažili jsme se to zafinancovat po svý ose a bylo to dost náročný, takže nakonec padla volba na Stream. Poslali jsme jim pilotní scénář, oni napsali, že je to super a ať pošleme dalších pět. A bylo to.“

adam sedlák režisér seriál semestr

V přístích letech se Adam chce přesunout k plnohodnotné filmové tvorbě. V létě vyhrál cenu Filmové nadace za nejlepší scénář, podle kterého má vzniknout jeho debutový snímek. Máme se na co těšit.

Semestr mě hrozně posunul kupředu. Největší radost mi dělá, když někdo napíše, že se v tom poznává. To byl můj hlavní cíl – seriál, kterej je trochu o mě, trochu o tobě, trochu o každým. Příběh, se kterým se všichni umíme ztotožnit.“

V budoucnu bych rád dělal normální celovečerní filmy, ale nepochybuju o tom, že experimenty s formátem se budou posouvat pořád dál. Umím si třeba představit, že další generaci filmů budou točit vlogeři. Natočí se na mobil doma před stěnou a lidi na to půjdou do kina. Nebo online přenosy přímo na plátno. Těch možností jsou mraky. Jsem zvědavej!

adam sedlák režisér seriál semestr

Text: Pavla Gabrhelíková
Foto: Štěpán Svoboda 

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.