Na motivační rady není nikdo zvědavej, řekli jsme si, a napsali článek plnej motivačních rad

Na pomoc jsme si vzali osm osobností ze světa filmu, módního designu, hudební produkce a marketingu. Každýmu jsme položili pár jednoduchých otázek, na jejichž základě vám představujeme ultimátní mentální starter pack pro každýho, kdo chce začít něco dělat. Pořádně.

Délka článku: 4 min
Blog

O našem vztahu k takovým těm klasickým motivačním textům, podle kterých se může každá zapomenutá duše z kanclu proměnit v reinkarnaci Steve Jobse, pokud se dostatečně snaží a věří si, už jsme psali v souvislosti s novoroční vlnou předsevzetí. Tohle jsou ale skutečný rady od těch, kteří už mluví z pozice autorit ve svých oborech. Odborní konzultanti z našeho Po svý ose kempu.

Sedmnáctka nových talentů měla možnost vyzpovídat je naživo; v tomhle článku to zkusíme pomocí tří krátkých videí a detailních odpovědí na nejdůležitější otázku:'Je možný ještě přijít s něčím, co tady nikdy nebylo?'

Fáze #1: Nápad

Každej projekt je nutný rozdělit do několika fází; první je designová. Během ní si ujasňujeme, jak má výslednej produkt / umělecký dílo / koncept vlastně vypadat. Mezi našimi konzultanty se o tyhle věci starají autorka projektu Frusack Hana Němcová, návrhářka Petra Hušpaueurová (Appart) a režisér Semestru Adam Sedlák .

Všechny tři spojuje to, že jejich projekty mají jasnou a jednoduchou vizi, soustředí se na jednu věc a dělají ji pořádně. Hana zlomila rekord na HitHitu s nápadem na kompostovatelné barevné sáčky na ovoce a zeleninu. Petra má ráda tepláky, tak z nich udělala regulérní módní prvek . Adamovi se zase podařilo zachytit generační atmosféru pomocí webovýho seriálu, odehrávajícího se na obrazovkách počítačů. Tři jednoduchý, ale originální a úspěšný projekty. A návod na to, jak vyčnívat z davu?

Podle Hany je důležitý neutopit se v moři konkurence, ale vytvořit si vlastní ostrov, ze kterýho je dobrej výhled na okolí; musíš pracovat s tím, co už existuje, ale zároveň hledat nový kombinace a netradiční směry, který by třeba (usedlejší) konkurenci ani nenapadly. Taky Petra souhlasí s tím, že nový, kreativní cesty je možný nacházet pořád, hlavně ale z technologickýho hlediska.

Adam - kterej tvrdí, že nejlepší vizuální vábničkou jsou pestrý barvy, a na otázku, proč má na sobě černý kalhoty a mikinu a čepici, odpovídá "protože techno" - cituje svýho oblíbenýho režiséra Jiřího Menzla: "Všechny filmy jsou už natočený." Z obsahu už prý nic moc novýho nevytěžíme, ale forma se bude vyvíjet dál, ať už to znamená cokoliv.

Fáze #2: Kontakty

V okamžiku, kdy už má člověk jasno, co chce vlastně dělat (a jeho představa je trochu konkrétnější než 'hezký hadry' nebo 'super muzika'), přichází druhá fáze - shánění kontaktů. Protože doma v pokojíku můžeš být třeba kříženec Mozarta s Tony Hawkem, ale ocení to maximálně tvůj křeček.

Představujeme další dva konzultanty: Roman Werner se stará o dramaturgii a produkci kulturního centra Papírna v Plzni. Vypadá trochu jako člověk, kterej ve volným čase tetuje, což je pravda. Roman začínal jako pankáč a dodnes 'kotví' na alternativní scéně, na rozdíl od Tomáše Snášela , šéfa labelu a bookingovky MafiaRecords, hudebního manažera, producenta a zakladatele sítě pánských holičství Cavalier Barber Shop (to jen tak na okraj). 

Když se ptáme Tomáše na naši otázku ('Je možný ještě přijít s něčím, co tady nikdy nebylo?'), vypadá, že moc nechápe, o co nám jde. "V roce 1920 by ses ptal na to samý, a mělo by to stejnej efekt. Lidi by si lámali hlavu úplně stejně jako teď," podotýká. Každá generace si říká, že už nic novýho nevymyslí, a přitom jde estetickej i technickej vývoj umění pořád dopředu. Roman souhlasí:"Myslím, že možnosti jsou neomezený, protože lidská kreativita nezná mezí. Takže se jenom těším, co bude následovat."

Fáze #3: Exekuce

V poslední fázi už se dostáváme od kreativního procesu tvorby k exekuci: čili mám produkt / projekt / desku / sukni / plátno / cokoliv, mám kontakty, ale potřebuju, aby se o mě začalo mluvit. Na to je odbornice Eva Dibitanzlová, zkušená podnikatelka, která prostředí nových startupů zná víc než dobře (a to z dobrý i špatný stránky). O otázkách peněz má zase perfektní přehled finanční manažer Plzeňského Prazdroje Adam Legerský, zatímco na vizitce Adama Špiny najdeš sousloví "mediální stratég". To všechno může vypadat jako sprostý slova (nebo korporátní newspeak), ale kdyby tahle exekuční sféra neexistovala, zůstala by spousta skvělých nápadů nejspíš navěky zavřená v tom pokojíku. S křečkem.

"Podívej se třeba na Airbnb, na Uber," rozkrývá Adam Špina. "To jsou projekty, který vzaly určitou zajetou funkci - hotely, taxislužby - a podívaly se ni z jinýho úhlu. A takhle se to dá dělat v každým oboru." Eva soudí, že vytvořit novej trend je hodně těžký, a přestože to jde, nemá cenu lámat věci přes koleno: "Kolo už bylo jednou vytvořený a nemá cenu ho nějak vylepšovat." Jinými slovy nesahat na něco, co funguje, jen proto, abychom se nějak odlišili.

A Adam Legerský celou naši motivační seanci uzavírá citátem, kterej bychom mohli rovnou švihnout na obálku nějakýho bestselleru (se západem slunce): "Dosud se vždy dařilo přicházet s něčím novým, takže nevidím důvod, proč by to najednou nešlo."

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.