Lyžařský léto je plný sněhu, medvědů a nocí na letišti

Napadlo vás někdy, co přes léto dělají lidi jako Dan Hanka? Freeskiing není zrovna věc, která by se dala provozovat v červenci na Kanárech. Lepší je jet do Ameriky a sedět tam u ohně.

Délka článku: 4 min
Blog

Léto… To se těžko definuje. Mám problémy s rozeznáváním ročních období, když jsem pořád někde na sněhu. Nicméně při představě, že strávím celý 'prázdniny' v Hradci, se mi rozvazujou tkaničky. Naštěstí jsem dostal šanci vyjet do Ameriky, takže nebylo o čem přemýšlet. Kdo má rád klidný léto u vody, tomu tenhle článek asi nic moc neřekne.

Bod první: Záludnost americké geografie

Prvních čtrnáct dní v USA jsem strávil na Mount Hood v Oregonu, kde jsem lyžoval, fotil, natáčel a tak. Mount Hood má svý jméno podle toho, že je to sopka, nad kterou se dělá takovej hřib z mraků a vypadá to jak kapuce. Jak se postupně otepluje a taje sníh, lyžaři šplhají výš a výš. Já měl ale ještě jiný plány, takže jsem se splašil a vypadnul do Kalifornie.

dan hanka freeski

Cílem byl Mammoth, což je strašně vyhlášený středisko se skvělým parkem. Myslel jsem si, že je to kousek, protože na mapě to kousek fakt je. Jenže ta cesta trvá autem šestnáct hodin. Tak jsem si dal pár piv, objednal auto za 800 euro a další den odjel sám do Kalifornie. Vždycky jsem si chtěl dát nějakej pravej americkej roadtrip. Naštěstí tam je úplně nejlevnější benzín.

Samotná cesta je skoro kýčovitá: Spousta vodopádů, jeskyně, různý vyhlídky a tak. A hlavně žádnej deadline, takže když jsem viděl nějakou hezkou horu, tak jsem zastavil, dal si svačinu a koukal. Takovej poznávací zájezd sám pro sebe.

Došlo mi to v okamžiku, kdy jsem vyjel z města na dálnici a říkám si – ty jo, já jsem vlastně v Americe, mám lyže v kufru a jedu do Kalifornie. Totální euforie. Připadal jsem si jako hroznej král. I když projíždět sám přes nějaký pouště bylo celkem strašidelný, protože ti hrozí, že se někde rozsekáš a co pak. Měl jsem asi milion různých pojištění, jenže Amerika je prostě obří. Než se k tobě někdo dostane, dojde ti svačina a to je peklo. Naštěstí jsem to dal v pohodě.

Bod druhý: Autentická country atmosféra

U střediska je takový městečko, který se jmenuje Mammoth Lakes, a lidi v něm hrozně vegetí. Každej má svýho pickupa, ohniště, stan, sedí v kruhu a kempí. A pouštěj si tam country, hrajou na kytaru, popíjej pivo, hrajou fotbal, jezdí na skejtu, choděj po horách… Vypadá to jako celkem pohoda.

dan hanka freeski

Když jsem přijel, tak si tam dva kluci dávali ve dvě ráno výšlap na nějakou horu, protože byl zrovna úplněk. Takovej country redneck life. Jsou to normálně sportovci, ale takhle prostě žijou.

Jeden z těch kluků je z Montany a je to vášnivej lovec. Takže se s kamarádama občas seberou a vypadnou třeba na čtyři dny do divočiny. Stopujou kořist, spí venku, táhnou s sebou kytaru a pivo a spacáky. Pak něco uloví a jedou zase zpátky.

Já jsem spal u kámoše, co má byt přímo u sjezdovky; kempit někde v autě na sedačce není moc country. Ten venkovní život je ale super. Hráli jsme fotbal v kroužku, jeden kluk tam měl psa, tak jsme si hráli se psem… Říkal jsem si, že tohle je absolutní ráj, ale pak se ten pes vyválel v nějakejch *#$^*@# a šel si lehnout k páníčkovi do stanu. Blbý.

dan hanka freeski californie leto

Jinak jsme lyžovali každej den do úplnýho padnutí, protože tam nebyly žádný fronty; sezona už skončila, takže ten park nebyl v úplně špičkovým stavu, ale pořád se tam dalo vyblbnout. Viděl jsem horký prameny, jezera a tak. Jo, a jsou tam medvědi. Na to si prostě musíš zvyknout.

Bod třetí: Náročnost zaoceánských letů

Po návratu z USA jsem byl chvíli doma, protože Excelent Mystic Sk8 Cup. Což byla samozřejmě největší party. Hned po akci jsem letěl do Kanady, do Whistleru, na Camp of Champions – skvělej kemp, kterej se pořádá už asi tisíc let a spousta dnešních profíků se tam učila lyžovat. Byl jsem hrozně rád, když mě tam pozvali. Akorát ta cesta nic moc.

dan hanka freeski kanada londyn

Zjistil jsem totiž, že když člověk paří celej víkend na Mystiku a pak hned letí přes půlku zeměkoule, bylo by dobrý stavit se aspoň domů osprchovat. Zvlášť když ho čeká 17 hodin na letišti v Londýně. Trochu jsem podcenil security na Ruzyni, kde mi zabavili parfém, takže jsem zasmradil letadlo a musel improvizovat. V Londýně bylo času dost, tak jsem chodil po duty free shopech a šplíchal na sebe takový ty vystavený parfémy, abych neděsil lidi. Nekoupil jsem si žádnej.

Bod čtvrtý: Etiketa kanadských autobusů

Ve Whistleru jsem byl týden. Klasickej den probíhal podle očekávání: lyžovačka, natáčení, focení, jezdil jsem ve skateparku a chodil s kámošema po okolí. Nejlepší ale bylo to město samotný. Všichni obyvatelé jsou mladý lidi z freestyle komunity, kteří jezdí na kole.

dan hanka freeski whistler summer

Na Kanadě je nejlepší, jak je tam všechno hrozně uhlazený a slušný. Tam se ti omlouvá i autobus. Když jede do depa, svítí na něm nápis SORRY.

Whistler není zrovna levný město. Je tam krásnej členitej povrch, všude jezera a lesy, a baráky z příjezdový cesty nejsou ani vidět. Ony to jsou spíš paláce. Úplně jinej vesmír. Třeba máš na pozemku vlastní jezero s tenisovým kurtem. Jsou tam volný parcely, kde stojí obří branka, třímetrovej žulovej obelisk s číslem popisným a čeká to na novýho majitele. Takovej trochu lepší hood.

dan hanka freeski

Akorát mě celkem zklamalo, že mi všichni říkali, jaký jsou ve Whistleru legendární večírky přes celou noc – přitom všechny kluby zavíraj ve dvě ráno. Ale zase je fakt, že ti kluci jsou schopní jít ve tři odpoledne do apres ski a sedět tam až do zavíračky. Já jsem svýho vnitřního pankáče projevil jinak, když jsem si omylem zabookoval zpáteční letenku na špatnej měsíc a zjistil to až na letišti.

Jinak trávím čas u sebe doma v Hradci, jezdím na bruslích, na wakeboardu, učím se hrát na kytaru… a taky se snažím dobře jíst, protože v Americe někde u dálnice to jsou samý burgery a podobnej sajrajt. Neflákám se, sportuju, udržuju se v kondici. Jinak bych se v sezoně na první překážce rozsekal na kusy. Ale nevadí mi to. Správný léto má být pořádně intenzivní. Na to, abych sebou fláknul někde na Jadranu a ležel na pláži jako postřelený mrož, mám ještě dost času.

dan hanka freeski summer leto

Text: Dan Hanka
Foto: Štěpán Svoboda + archiv DH

Nejčtenější

Sledování excelentních akcí

„Cože, ono už to bylo?“ Díky možnosti sledovat akce se o všech nově oznámených koncertech, výstavách a festivalech dozvíš včas.